TNW 2014

donderdag 24 april 2014
Thema's:  Blog

Het was weer een waar genot om bij @TNWEurope 2014 te mogen zijn. Voor mij is dit event het belangrijkste op het gebied van innovaties en marktontwikkelingen in mijn vakgebied. Het is immers al verschillende keren voorgekomen dat visies die ik hier voor het eerst hoorde, niet lang daarna te zien waren als echte producten. Sterker nog, als nieuwe markten! Onderstaand tref je enkele hoogtepunten.

De eerste presentatie die ik mocht bijwonen was van @LuisvonAhn (de bedenker van Captchas) je weet wel deze dingen:

Luis vertelde over zijn nieuwe company Duolingo. Een company die het mogelijk maakt om gratis een taal te leren.

En dat kan hij omdat hij zijn gebruikers vraagt om stukken tekst te vertalen voor klanten zoals CNN!
Zo maakt hij met mogelijk voor de meerderheid van de wereldbevolking om een taal te leren. Over drie weken kan je er zelfs een gecerificeerd diploma mee halen. Check out deze video. Echt iets bijzonders:

 

 

Na een presentatie van Kevin Rose van Google Ventures was: James McQuivey (@jmcquivey) Analyst bij Forrester Research aan de beurt over The Next Disruption: Where Digital Will Lead Us. Hij maakte een mooi bruggetje naar de vorige spreker met de opmerking: "Als de wereldbevolking zich beter verstaanbaar kan maken door zo'n App als Duolingo zullen niet alleen kosten


kunnen worden bespaard, maar ontstaat tevens een mooie voedingsbodem voor de volgende economische en politieke power shift. Vervolgens gaf hij een korte uitleg over wat disruption eigenlijk is. Dus niet als een bank een betaalautomaat aan de muur hangt om dezelfde handelingen door de klant zelf te laten doen. Maar wel als er spelers opstaan zoals www.squareup.com. Waarbij je een email kunt sturen met in het bericht het bedrag dat je wenst te betalen, en dat vervolgens automatisch dit bedrag aan de gemailde persoon wordt betaald.


We zijn in een tijdperk beland van digitale relationships ipv digitale tools. Teveel organisaties zijn bezig met het ontsluiten van alle informatie die ze hebben. Maar het gaat om wat de klant nodig heeft. Hij adviseert ons om onze eigen organisatie opnieuw uit te vinden met in het centrum de mens. Je bent geen B2B of B2C company meer. Je bent een H2H bedrijf. (Human2Human)

Hij sloot af met enkele tips om zelf een disruptor te worden:
Digital disruption gaat niet over technologie maar over economics.
- Create consumer connections.
- Open to developers
- Provide infrastructure
- Build new processes en nieuw relationships.

Brian Solis vertelde tijdens zijn presentatie over:"The future of business" dat ons IP-adres een opvolger wordt van ons telefoonnummer. Alleen hangt er aan dat nummer wel veel meer informatie dan aan je huidige telefoonnummer. Je kunt immers al je internet activiteiten terugvoeren naar dit nummer. Iets dat via je telefoonnummer (nog) niet mogelijk is. Wat we dan gaan doen met de IP-nummers die je gebruikt bij wifi-connecties en mobiele connecties?

Daar kwam alleen geen antwoord op. Maar dat het IP-adres icm GPS coordinaten en tijd een belangrijke rol gaan spelen spreekt voor zich. Denk maar eens aan het voorbeeld dat je een What's App bericht pas ontvangt als je uit de auto stapt. Of als je je kantoor, de rechtbank, of conferente binnenloopt bijvoorbeeld. Hij gaf wel een aardig model waar disruption nog eens nader werd toegelicht.

 

De laaste presentator van de 1e dag die ik graag even wil noemen is: David Shing Digital Prophet, AOL ( @shingy ) Deze super creatieve presentator had wel een paar sterke opmerkingen waardoor ik werd bevestigd van de goede weg van CorporateLives. Hij zei namelijk: We zijn in een tijdperk terecht gekomen van: The art of storytelling; van always on naar always relevant." Samengevat leven we nu in een tijd van: Succesvolle bedrijven zijn bedrijven uit de: "Human connection generation"

 Kijk deze video maar eens, dan weet je wat hij bedoelt :-)

De volgende presentatie was van Evan Sharp ( @eshp)  Co-founder, Pinterest. Hij had als thema: Designing Discovery. Hij gaf een aardig inzicht. Namelijk dat we van het presenteren van data op een scherm zijn ontwikkeld naar het presenteren van communicatie tussen mensen. Waarbij de data een ondergeschikte, bijna onzichtbare rol is gaan spelen. Alles draait om interactie. Het systeem is niet meer het onderwerp.

En niet te vergeten natuurlijk... tijdens The Next Web werd guided search gelanceerd. De nieuwe manier waarop wij als mensen gaan kijken naar het vinden van informatie. Wederom een verwijzing naar:" van content naar context," Wat leven we toch in een prachtige tijd!

Tot slot wil ik je de zeer inspirerende presentatie van Nir Eyal niet onthouden.

Na de pauze ben ik namelijk speciaal voor hem weer verhuist naar de red room. Daar vertelde Nir Eyal ( @nireyal ) Author, Hooked namelijk over: Building Habit-Forming Products. Een prachtig inzicht in de wetenschap die er achter succesvolle App's zit als Facebook, WhatsApp, etc.Hij heeft er zelfs een model voor ontwikkeld wat je kunt gebruiken als checklist tijdens het ontwikkelen van je eigen app. Good stuff!!

Gelukkig is er van zijn gehele (!) presentatie een goede video gemaakt! Dus doe er je voordeel mee! Zie onder.

Locatie
 


 
Reageer op dit item