Social product management.. Kan dat?

maandag 4 maart 2013

Deze vraag kreeg ik onlangs aan het einde van een kennismakingsgesprek. Op de terugreis dacht ik na over het antwoord.

Stel, je bent productverantwoordelijk bij een landelijke leverancier van innovatieve ledverlichting. Je hebt dagelijks je  contactpersonen van de ruim 100 verkooporganisaties aan de telefoon. Ze hebben vaak dezelfde vragen over "jouw" producten. Zoals levertijd, compatibiliteit, of er nog acties in aantocht zijn, welke combinaties mogelijk zijn etc. Kortom, allemaal vragen die ontstaan in de dagelijkse praktijk. En ondanks jouw pogingen om alles zo snel en volledig mogelijk op de portal te zetten staat de telefoon vaak niet stil. Door het toenemende aanbod en dus het aantal combinatiemogelijkheden wordt een volledige informatievoorziening een steeds groter wordende uitdaging... Herkenbaar?

Vraag jij je ook wel eens af of het anders kan? Een manier waarbij je tijd en kosten bespaart en de informatievoorziening verbetert? Op zo'n manier dat jij terugkoppeling krijgt van je klanten?

"Laat me raden,.. Zo'n oplossing heb jij wel.." Hoor ik je denken.  Misschien wel. We zijn in ieder geval heel benieuwd naar jouw visie :-)

Maar zonder gekheid; waar zou zo'n oplossing volgens jou aan moeten voldoen?

We doen een voorzet:

Vanaf morgen beschik je over je eigen community die wat functionaliteit betreft een soort combinatie is van Facebook, LinkedIn en Twitter, maar dan vertrouwelijk. Dus waar Google niet bij kan zeg maar.. Alle communicatie en documenten zijn uitsluitend te zien door de leden van de community.

Op het moment dat er een vraag over een product en/of klantsituatie gesteld wordt, gebeurt dat dus op het "besloten podium" binnen de community. M.a.w. alle leden zien de vraag, wie gesteld heeft maar ook het antwoord. Waarbij uiteraard zichtbaar is wie dat antwoord gegeven heeft. De vraagsteller zou ervoor kunnen kiezen de klantnaam niet te noemen. Waardoor de concurrentiepositie en business case bewaard blijft.

Door het op deze manier te doen:

- hoeft een vraag maar 1 x gesteld te worden

- ziet iedereen wie er binnen de community veel praktijkervaring heeft opgedaan met welk product.

- kunnen nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan en suggesties voor productverbeteringen worden gedeeld. 

- bespaar je dus tijd en geld ;-)

Als er dan een grote tender voorbij komt, kunnen de leden eenvoudig zien wie de beste partner is om samen deze flinke opdracht binnen te slepen...

Wat zou dit betekenen voor je verkoopontwikkeling en klant tevredenheid?

Wat vind jij dus? Kan product management ook social?

Fijne dag,

Groet, 
Stef



 
Reageer op dit item