Over nieuwe leiders en new business

maandag 13 mei 2013
Thema's:  Blog

Ook zo'n heerlijk (vrije) dagen gehad? Zelf ben ik er even tussenuit geweest voor een paar dagen. Genoeg tijd om eens rustig na te denken. En voor je het weet heb je een nieuwe blog :-)

Wat waren er eind april veel landelijke activiteiten he? Volgens mij hebben we nog nooit zo vaak achter elkaar leden van het koningshuis op tv gezien.
Tijdens het interview van Koning Willem Alexander samen met Koningin Maxima, zag ik ineens een moderne, ontspannen leider met passie. Een Koning die, naar het lijkt, openstaat voor vernieuwing. En oog lijkt te hebben voor effect.

En er gebeurde meer: we zongen (vrijwel) allemaal mee met het koningslied; op het museumplein zag ik mensen dansen op de muziek van Andre Rieu; op de vrijmarkt was er net als tijdens bevrijdingsdag muziek en vrolijke mensen; zelfs het feest van Ajax verliep gemoedelijk en zonder veel incidenten. Even leek het alsof er een soort magische saamhorige positiviteit heerste.

Niemand hoorde je over de crisis en onze maatschappelijke problemen. Er was een sfeer van hoop op betere tijden.

Maar wat is dat toch? In gedachte zie ik je denken; waar gaat deze blog naartoe?

Goede vraag. Met deze blog vraag ik mij af wat er nu eigenlijk afgelopen dagen gebeurd is. Wat kunnen we ervan leren? Was het gewoon de de combinatie van de vrije dagen met het zonnige weer? Of was er meer aan de hand?

Ik houd het even op onze nieuwe Koning en Koningin. Zonder hun waren het immers "gewone" plechtigheden geweest.

Zou het kunnen zijn dat er sprake is geweest van een soort KWA-effect? (Koning Willem Alexander-effect) Een effect dat ontstaat na de presentatie van een positieve nieuwe leider gecombineerd met gebeurtenissen die ons allemaal aangaan.(zoals bevrijdingsdag)

Nu is de Koninklijke familie voor mij vooral een uitstekende vertegenwoordiging van Nederland in het buitenland.
Tijdens handelsmissies kiest de Koning immers onderwerpen en de onderdanen krijgen de gelegenheid om zichzelf en hun talenten te presenteren.

Als we dit concept nu eens verkleinen naar een bedrijf, dan zou de directeur de onderwerpen kunnen kiezen waarover het in gesprek wil met klanten. Terwijl hij/zij het personeel in de gelegenheid stelt om zijn of haar talenten te presenteren.

Klinkt goed toch? Voor het gemak krijgt de organisatie natuurlijk de beschikking over een CorporateLives social intranet en een CorporateSites website die wordt gevoed door het talent uit de organisatie.

En met een beetje corporate KWA-effect voelen de personeelsleden en de klanten zich de koning te rijk!

Fijne dag,
Groet,
Stef



 
Reageer op dit item