De weg zit vol herkenningspunten

donderdag 20 november 2014
Thema's:  Blog

Onlangs zat ik met een goede relatie in gesprek over zijn CorporateSites website. Hij kon zijn nieuwe bedrijfslocatie nog niet openen omdat het gebouw waarin dat gevestigd is nog niet klaar was. Dit is natuurlijk niet echt motiverend. Zeker als de aannemer maar steeds blijft beloven dat er over twee weken begonnen gaat worden met de verbouwing....
Hij verontschulidigde zich bijna voor zijn "gemopper" en vertelde hoe frustrerend het was om zo afhankelijk te zijn en te moeten afwachten. Verder deelde hij zijn zorg over de indeling van de website. Ofwel, welke informatie komt er eigenlijk allemaal op? En hoe gaan we dat vormgeven?
Na een stil ogenblik met een kopje thee, vroeg ik hem wat hij graag zou wilde bereiken met zijn website.
Daarop beantwoorde hij dat er natuurlijk veel nieuwe en bestaande klanten langs zouden komen. En na weer een stilte vulde hij zichzelf aan en zei:" maar ook dat mijn relaties iets kunnen lezen over mijn visie op mijn diensten."
Waar ze mij kunnen vinden, natuurlijk. Welke producten ik adviseer en waarom ik tot die keuze kom.
Wat zou er gebeuren als we deze informatie gebruiken om toe te werken naar de opening van je nieuwe pand? Vroeg ik vervolgens. "Daar heb ik inderdaad wel de tijd voor": zei hij. "En wellicht kunnen we mensen wel nieuwsgierig maken naar de nieuwe locatie!"
Hm,.. ik begin ineens een beeld te krijgen van de thema's die we kunnen gebruiken. Eens kijken:

  • Waarom ben ik dit bedrijf begonnen?
  • Hoe gaat het in zijn werk?
  • Welke producten en diensten leveren wij?
  • Wie ga ik vragen om iets vertellen over zijn of haar ervaringen met mijn producten en diensten?

Stef bedankt! zei hij ineens... wat een kopje thee wel niet kan doen :-)
De moraal van dit verhaal is wat mij betreft dat het indelen van een community of website niet perse helemaal van te voren bekend hoeft te zijn; als je immers begint met het beantwoorden van de vragen: Waarom, hoe en wat heb je vaak al genoeg houvast om te beginnen met delen van jouw kennis en ervaringen.
En wat je dan precies gaat vertellen? Kijk eens om je heen en luister eens waar je gesprekken met jouw relaties over gaan. Grote kans dat deze onderwerpen iets vertellen over jouw talenten en toegevoegde waarde.
Een beetje als op reis gaan naar een plek waar je nog nooit geweest bent. Op die plek leg je waarschijnlijk geheel op jou eigen wijze contact met de locale bevolking. En ontdek je in die gesprekken dat de eerst zo onbekende weg vol zit met herkenningspunten.

Fijne dag!

Groet,

Stef



 
Reageer op dit item